MAP jako spojovací článek vzdělávání v regionech končí, a co dál?

15. 06. 2025 | tisková zpráva

MAP neboli místní akční plány rozvoje vzdělávání, jsou projektové aktivity financované z evropských fondů, jejichž cílem je zlepšení kvality vzdělávání v území. Jsou zaměřeny na spolupráci zřizovatelů, škol a dalších aktérů ve vzdělávání.

Aktuálně se diskutuje, že by MAP měly být zrušeny, částečně nahrazeny tzv. Středím článkem podpory MŠMT ČR, a protože se jedná o projekt financovaný z prostředků operačního programu EU, jeho časové vymezení je dáno projektem. A právě z tohoto důvodu se rozhodla senátorka Jaromíra Vítková, místopředsedkyně Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, uspořádat kulatý stůl na téma „MAP jako spojovací článek ve vzdělávání v regionech končí, a co dál.“ Na jednání byli přizváni zástupci ministerstva školství, ministerstva pro místní rozvor, zástupci MAS a další zainteresované strany.

„Jak místní akční skupiny (MAS), tak místní akční plány vzdělávání, vnímám už od jejich vzniku a vidím aktivity, které na území mého obvodu jako intenzivní a prospěšnou práci pro vzdělávání odvedly. Když jsem se s tímto plánem seznamovala v začátcích, jako místostarostka Boskovic, vnímala jsem pozici MASEK jako zrušené školské úřady, protože do té doby se nikdo s řediteli a pedagogy nesetkával, protože odbory školství na ORP neměly tolik prostoru, aby se zabývaly problémy, jak předávat metodiky apod. na jednotlivé školy. Dle mého názoru se toho MASKY velmi dobře zhostily, zmapovaly potřeby investic i neinvestic, vytvářely různé programy a vytvořily fungující a komunikačně schopnou síť mezi školami.“, uvedla na úvod kulatého stolu Vítková.  

Diskuse se zaměřila na roli MAP v rozvoji školství na lokální úrovni, jejich nesporný přínos v oblasti strategického plánování, sdílení dobré praxe a budování sítí spolupráce mezi školami a dalšími partnery ve vzdělávání v regionech na úrovni ORP. Řada vystupujících upozornila na to, že ukončení MAP bez adekvátní náhrady by mohlo znamenat oslabení místní koordinace a zpomalení rozvoje škol zejména v menších obcích.

Diskuse byla obohacena i o konkrétní příklady dobré praxe a přínosy v regionech. MAP napomáhají rozvoji komunikačních vazeb mezi školami, zřizovateli, rodiči i místními podniky. Podporují vzdělávání žáků, pedagogů i vedoucích pracovníků, zapojují malotřídní školy a posilují regionální identitu.

„Budoucnost školství potřebuje jak lokální zapojení regionálních partnerů a jejich koordinaci v regionu, tak i systémovou oporu (např. ve Středním článku). Zachování obou struktur umožní pružně reagovat na potřeby škol a zároveň zajistit kvalitu a rovnost v přístupu ke vzdělávání napříč regiony“, uvedl Zdeněk Peša, předseda MAS Boskovicko PLUS.

 

Tisková zpráva senátorky Jaromíry Vítkové